Skip to main content

Aktiviti Meningkatkan Kemahiran Motor Halus Kanak-Kanak


Kemahiran motor halus merujuk kepada kebolehan kanak-kanak menggunakan anggota badan seperti tangan dan kaki untuk membuat pergerakan. Contohnya seperti menggenggam, memegang, melukis dan sebagainya.

Ibu perhatikan kanak-kanak yang mudah melakukan pergerakan anggota tangan (jari-jemari) lebih mudah diajar menulis, melukis, dan melakar.

Anak-anak yang selalu didedahkan dengan permainan yang melibatkan anggota tangan dan kaki lebih terkehadapan dalam kemahiran motor halus.

Dahulu ketika kecil, kita biasa bermain dengan tanah dan pasir, guli, batu-batu kecil, buah getah dan sebagainya. Aktiviti ini secara tidak langsung dapat membantu semasa kita mula belajar menulis di sekolah.



Antara aktiviti yang boleh meningkatkan motor halus adalah seperti berikut:

1. Bermain tanah liat atau play doh. Atau bermain dengan pasir.
2. Membuka dan menutup penutup botol
3. Memasukkan benang ke dalam lubang. Ikat benang seperti mengikat tali kasut. Anak ibu Umar mula belajar mengikat menggunakan bag plastik.
4. Memasukkan biji kacang ke dalam bekas, atau mengasingkan beberapa kekacang mengikut jenis ke dalam bekas berasingan.
5. Memasukkan manik ke dalam benang. Ibu pernah gunakan macaroni yang berbentuk C dimasukkan ke dalam benang.
6. Menggunting kertas mengikut bentuk. Ibu perhatikan anak-anak yang keras tangan kurang pandai menulis. Untuk permulaan boleh minta anak lukiskan bulatan besar di sehelai kertas dan biarkan mereka menggunting bulatan tersebut.

 Memasukkan benang ke dalam lubang
Aktiviti ini boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan kotak dan ditebuk lubang.



Bermain tanah liat antara aktiviti yang digemari anak-anak. Mereka gembira boleh buat apa sahaja menggunakannya.

Gambar memasukkan macaroni di dalam tali/benang ibu tidak jumpa, mungkin di dalam tab bukan di dalam laptop.

Sampai di sini dulu, moga bermanfaat.

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Anak Suka Pakai Selipar Terbalik

Biasa tak tengok anak-anak pakai selipar terbalik, macam jadi perkara biasa pada mereka. Aiesyah sekarang ni memang trend pakai selipar terbalik bila ditegur barulah dialihkan selipar, jika tidak macam tu lah dia pakai selipar. Kadang tu bila disuruh pakai betul-betul kita pula yang dimarahnya, dia cakap yang dia pakai tu dah betul, adakah anak usia 2-3 tahun sukar untuk kenalpasti selipar kiri dan kanan? Selipar yang aiesyah pakai sekarang, snap masa baru beli,  sekarang dah takde color pink lagi dah... Ni pulak selipar hakim yang tinggal kenangan,  kena curi kat masjid masa hakim ikut abah solat Jumaat Apa yang ibu perasan bukan selipar sahaja yang terbalik, huruf pun selalu ditulis terbalik, contohnya bila N ditulis seperti U, S pun jadi terbalik. Semalam masa Aiesyah belajar menulis huruf, ibu gelak jer bila tengok A ditulis terbalik iaitu bukaan A di bahagian atas. Mungkin ini salah satu proses pembelajaran anak-anak kan? Dengan cara ini mereka boleh kenalpasti ...

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu...

Mengajar Anak Mengenal Huruf Hijaiyah

Set Lengkap Mengajar Anak Kecil Membaca Mengenal huruf hijaiyah adalah perkara asas apabila belajar mengaji Quran. Bila kenal huruf kemudian baru belajar bunyi bacaan mengikut baris. sudah pandai baca baru belajar tajwid.  Sama seperti membaca, sekarang ada kaedah yang mengajar bunyi bacaan dahulu kemudian baru kenal huruf. Sama seperti kaedah fonik dalam Bahasa Melayu. Ibu lebih suka perkenalkan anak-anak dengan huruf-huruf hijaiyah dahulu. Belajar melalui lagu dan kad imbas adalah lebih mudah untuk anak-anak ibu. Contohnya lagu Alif Ba Ta yang banyak ada di Youtube. Ibu muat turun sahaja dan pasang di laptop hampir setiap hari. Bukan untuk anak yang baru belajar, anak yang sudah pandai mengaji pun akan ikut sama menyanyi. Lagu Alif Ba Ta yang mudah dan senang diikuti adalah seperti ini [Klik di sini] Ini yang paling jelas sebutan, jika ada yang lain mohon dikongsi di ruangan komen.  Untuk perkenalkan huruf menggunakan kad imbas, ibu gunakan kad i...