Sejak posting ibu berkenaan ajar anak membaca pada 2011 menjadi top post di blog ini, ramai juga yang mesej bertanyakan bilakah waktu yang sesuai untuk ajar anak membaca.
Ibu berkongsi daripada sumber bacaan dan pengalaman ibu membesarkan lima anak. Anak sulung sekarang sudah 14 tahun dan yang paling kecil 3 tahun.
Mengajar anak sulug paling mencabar atas faktor tiada pengalaman. Anak kedua sudah boleh membaca semasa usia 5 tahun. Anak ketiga ketika 6 tahun. Anak ke-4 sekarang sudah 5 tahun namun ibu belum mengajarkan secara formal di rumah, hanya bacakan buku cerita bersama si kecil 3 tahun.
Membaca adalah satu proses yang kompleks. Tidak berlaku dalam waktu yang singkat.
Ibu sendiri mula minat membaca buku selepas lahirnya anak kedua. Waktu itu banyak perkara yang tidak sempurna bagi anak sulung. Masa anak kedua baru belajar banyak perkara terutama hal pendidikan anak termasuk menyusukan.
Jadi semasa anak kedua kecil, kami mula membeli buku untuk bacaan sendiri dan bacaan bersama anak. Ibu perhatikan anak yang banyak didedahkan dengan buku dari usia kecil lebih cenderung minat terhadap buku. Ini menjadikan proses bacaan lebih mudah.
Berbalik kepada persoalan, bilakah waktu yang sesuai. Ia bergantung kepada kesediaan anak itu sendiri.
Membaca juga seperti larian 'fun run'. Kita hanya akan menyertai larian apabila sudah bersedia untuk lari. Setiap orang berlari mengikut 'pace' masing-masing. Biasanya slow and steady melainkan yang telah biasa dengan larian begitu akan memecut laju.
Begitu juga dengan membaca. Anak lebih mudah diajar membaca apabila mereka telah bersedia.
Di dalam buku Membuat Anak Gila Membaca disebutkan terdapat 2 peringkat yang perlu dilalui:
1. Pre-Reading
Pre-reading adalah proses awal menanam minat membaca kepada anak.
Proses ini bermula sejak anak lahir. Biasanya dari usia 0 - 3 tahun.
Pada peringkat ini anak didedahkan dengan bacaan santai dari buku cerita. Bercerita dengan anak.
2. Reading-Readiness
Kesediaan membaca akan berlaku selepas proses pre-reading. Anak yang didedahkan dengan pre-reading dari usia awal, akan bersedia untuk membaca pada usia 4 - 6 tahun.
Peringkat ini ibu bapa sudah boleh berikan anak bahan membaca yang lebih formal.
Selain dua peringkat ini, terdapat juga beberapa proses yang membantu dari sudut perkembangan bahasa anak. Antaranya sentiasa bercakap dengan anak menggunakan bahasa betul. Anak belajar tentang bahasa ketika mendengar ibu bapa, guru atau orang sekeliling berbicara.
Kesediaan anak membaca berbeza dengan anak yang lain berdasarkan persekitaran awal.
Adakah anak kita di dalam peringkat pre-reading atau reading-readiness?
Tinta Wan Anie
10 Mei 2019.
Ibu berkongsi daripada sumber bacaan dan pengalaman ibu membesarkan lima anak. Anak sulung sekarang sudah 14 tahun dan yang paling kecil 3 tahun.
Mengajar anak sulug paling mencabar atas faktor tiada pengalaman. Anak kedua sudah boleh membaca semasa usia 5 tahun. Anak ketiga ketika 6 tahun. Anak ke-4 sekarang sudah 5 tahun namun ibu belum mengajarkan secara formal di rumah, hanya bacakan buku cerita bersama si kecil 3 tahun.
Membaca adalah satu proses yang kompleks. Tidak berlaku dalam waktu yang singkat.
Ibu sendiri mula minat membaca buku selepas lahirnya anak kedua. Waktu itu banyak perkara yang tidak sempurna bagi anak sulung. Masa anak kedua baru belajar banyak perkara terutama hal pendidikan anak termasuk menyusukan.
Jadi semasa anak kedua kecil, kami mula membeli buku untuk bacaan sendiri dan bacaan bersama anak. Ibu perhatikan anak yang banyak didedahkan dengan buku dari usia kecil lebih cenderung minat terhadap buku. Ini menjadikan proses bacaan lebih mudah.
Berbalik kepada persoalan, bilakah waktu yang sesuai. Ia bergantung kepada kesediaan anak itu sendiri.
Membaca juga seperti larian 'fun run'. Kita hanya akan menyertai larian apabila sudah bersedia untuk lari. Setiap orang berlari mengikut 'pace' masing-masing. Biasanya slow and steady melainkan yang telah biasa dengan larian begitu akan memecut laju.
Begitu juga dengan membaca. Anak lebih mudah diajar membaca apabila mereka telah bersedia.
Di dalam buku Membuat Anak Gila Membaca disebutkan terdapat 2 peringkat yang perlu dilalui:
1. Pre-Reading
Pre-reading adalah proses awal menanam minat membaca kepada anak.
Proses ini bermula sejak anak lahir. Biasanya dari usia 0 - 3 tahun.
Pada peringkat ini anak didedahkan dengan bacaan santai dari buku cerita. Bercerita dengan anak.
2. Reading-Readiness
Kesediaan membaca akan berlaku selepas proses pre-reading. Anak yang didedahkan dengan pre-reading dari usia awal, akan bersedia untuk membaca pada usia 4 - 6 tahun.
Peringkat ini ibu bapa sudah boleh berikan anak bahan membaca yang lebih formal.
Selain dua peringkat ini, terdapat juga beberapa proses yang membantu dari sudut perkembangan bahasa anak. Antaranya sentiasa bercakap dengan anak menggunakan bahasa betul. Anak belajar tentang bahasa ketika mendengar ibu bapa, guru atau orang sekeliling berbicara.
Kesediaan anak membaca berbeza dengan anak yang lain berdasarkan persekitaran awal.
Adakah anak kita di dalam peringkat pre-reading atau reading-readiness?
Tinta Wan Anie
10 Mei 2019.
Comments
Post a Comment