Feb 12, 2010

Mengapa Sukar Untuk Bersyukur? Renungkan...

Bismillah

Adakah kita mengira bahawa, berjalan dengan kedua kaki itu merupakan sesuatu yang biasa? Padahal masih banyak manusia lain yang tidak mempunyai kaki? Adakah anda mengira bahawa berdiri di atas kedua betis itu merupakan suatu yang mudah? Padahal masih banyak manusia lain yang tidak mempunyai kedua betisnya. Adakah anda merasai nikmatnya tidur dengan hanya memejamkan mata? Sementara banyak manusia lain yang tidak dapt melelapkan maa lantaran sakit yang ditanggung dan sebagainya.
Pada diri kalian juga terdapat tanda-tada kekuasaan Allah, apakah kalian tidak memperhatikannya? (Surah AdzDzariat:21)
Renungkanlah! Betapa besar nikmat pendengaran di mana Allah menjauhkan kita dari ketulian, penglihatan terhindar dari kebutaan, kulit yang cantik terhindar dari penyakit gatal dan kudis. Perhatikan fungsi otak sehingga kita terhindar dari kegilaan yang menghinakan.

Apakah kita ingin menggantikan mata dengan emas sebesar gunung? Inginkah kita menjual pendengaran seharga berlian satu bukit? Apakah kita mahu membeli istana dengan lidah, namun kita bisu? Adakah kita mahu menukar kedua tangan dengan kemewahan dunia sedangkan tangan kudung?
....sekiranya kalian menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya... (Surah Ibrahim:34)

Kita sebenarnya telah meraup kenikmatan yang tiada terhitung dengan kesempurnaan tubuh badan tetapi kita tidak menyedarinya. Kenapa kita mempertikaikan sedikit nikmat yang Allah tarik daripada kita menyebabkan kita bersedih dan gelisah? Kita sering memikirkan sesuatu yang telah hilang, sehingga lupa mensyukuri apa yang ada di hadapan kita. Kita merasa sedih kerana kekurangan harta, padahal kita masih memiliki kunci kebahagian, kebaikan, kenikmatan dan lain-lain. Oleh itu renungkan dan bersyukurlah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails