Skip to main content

Perkara Positif Yang Ibu Boleh Lakukan Ketika Mandikan Anak

"Hakim pergi mandi" suruhan ibu seperti masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Hakim tetap diam tidak bergerak, selesa dengan berpeluk tubuh sahaja di sofa.

"Hakim pergi lah mandi, nanti lewat ke sekolah!" Nada suara ibu semakin meninggi, tapi Hakim langsung tidak mengendahkan. Melihatkan itu, ibu merendahkan sedikit suara seraya bertanya "Hakim nak pergi sekolah tak? Nanti lewat abah tinggal" "Hakim nak ibu mandikan" kata Hakim dengan nada sedikit manja (ada sedikit mengada di situ ;) )

Pernah tak situasi begini berlaku? Walau sudah 6 tahun, masih mahu ibu jirus dan mandikan. Daripada kita membazir tenaga dan suara bila marah (nanti datang pulak stress) baik kita ajak jer anak mandi dengan cara baik, dan gunakan masa mandikan anak itu dengan perkara positif seperti berikut;

1. Semasa membuka pakaian anak, tundukkan sedikit badan (sebaiknya melutut) biar mata ibu dan anak searas, dan sebutkan perkara-perkara yang baik tentang anak. Contohnya; ibu suka bila Hakim bangun awal hari ni, ibu nak Hakim bangun awal setiap hari.

2. Bawa anak ke bilik air, jirus badan bermula dari bahagian bawah ke atas. Jirus sambil pegang dan gosok kepala anak dan rangsang dengan perkataan yang positif seperti; Wah best kan mandi pagi2, segar jer rasa... Hakim tahu tak ibu sayang Hakim sebab Hakim anak yang baik, pandai ambil hati ibu, suka tolong ibu buat kerja rumah... bla..bla.

3. Masa sabun juga boleh dirangsang dengan perkara yang positif lagi... contoh; Bila Hakim besar ibu nak Hakim jadi orang yang berjaya dunia akhirat, Hakim nak jadi apa dah...? Biar anak rasa seronok

4. Bilas dengan kata-kata positif lagi sekali, jangan risau jika tidak tahu nak cakap apa ulang sahaja perkara yang sama, anak tidak akan jemu bila ibu sentiasa memuji dengan perkataan yang baik-baik, tidak pernah jemu anak mendengarnya. Sambil-sambil pegang kepala anak sambil berdoa di dalam hati supaya anak kita menjadi anak yang soleh/solehah dan berguna kepada bangsa dan agama.

5. Sambil gosok gigi beritahu anak; Mulut ini tuhan ciptakan supaya kita bercakap perkara yang baik-baik, Allah sangat suka jika kita sentiasa senyum dan bercakap perkara elok-elok nanti boleh masuk syurga.
(Kenapa gosok gigi no. 5? Hehe memang anak2 ibu mandikan dulu baru gosok gigi... isk dah terbiasa begitu)

6. Lapkan anak dengan tuala di badannya sambil-sambil boleh tanya, Hakim suka tak ibu mandikan... hehe sudah tentu jawapannya suka! Hakim tahu tak ibu lagi suka kalau Hakim mandi sendiri

7. Biasanya Hakim akan bersedia untuk mengenakan pakaian sendiri dan seronok untuk ke sekolah selepas 6 proses tadi.

Jadikan masa mandi suatu yang menyeronokkan, yang penting dapat mengeratkan hubungan ibu dan anak.

Ibu percaya anak yang sentiasa dirangsang secara positif akan bertindak positif dengan persekitarannya.

Ibu mahu menjadi ibu yang baik untuk anak-anak ibu, ibu yang sentiasa tenang dan menggembirakan, ibu yang matang dalam tindakan dan lembut dalam tutur kata.

Ya Allah perkenankanlah supaya anak-anak ibu juga membesar dalam keadaan yang tenang dan gembira, matang perwatakannya dan lembut katanya.

Semoga bersua lagi, InsyaAllah.

Comments

  1. Salam..mohon share artikel ni di kelab ibubapa cemerlang, FB

    ReplyDelete
  2. Silakan Tirana, yang baik jadikan teladan... ini sekadar perkongsian peribadi ibu :)

    Jangan lupa nanti bagi link groupnya sekali...

    ReplyDelete
  3. Memang perlukan kesabaran yang tinggi dalam melayan karenah anak2 ni kan. Kakyong yg dah 8 tahun tu pun susah nak bangun pagi dan mandi. Sabar..sabar... :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu

Mengajar Anak Mengenal Huruf Hijaiyah

Set Lengkap Mengajar Anak Kecil Membaca Mengenal huruf hijaiyah adalah perkara asas apabila belajar mengaji Quran. Bila kenal huruf kemudian baru belajar bunyi bacaan mengikut baris. sudah pandai baca baru belajar tajwid.  Sama seperti membaca, sekarang ada kaedah yang mengajar bunyi bacaan dahulu kemudian baru kenal huruf. Sama seperti kaedah fonik dalam Bahasa Melayu. Ibu lebih suka perkenalkan anak-anak dengan huruf-huruf hijaiyah dahulu. Belajar melalui lagu dan kad imbas adalah lebih mudah untuk anak-anak ibu. Contohnya lagu Alif Ba Ta yang banyak ada di Youtube. Ibu muat turun sahaja dan pasang di laptop hampir setiap hari. Bukan untuk anak yang baru belajar, anak yang sudah pandai mengaji pun akan ikut sama menyanyi. Lagu Alif Ba Ta yang mudah dan senang diikuti adalah seperti ini [Klik di sini] Ini yang paling jelas sebutan, jika ada yang lain mohon dikongsi di ruangan komen.  Untuk perkenalkan huruf menggunakan kad imbas, ibu gunakan kad imbas huru

Bagaimana Hilangkan Kutu Rambut?

Apakah itu kutu rambut? Kutu kepala adalah serangga kecil yang tidak bersayap yang berwarna kelabu atau coklat. Ianya ialah parasit yang mendapat makanan dengan menghisap darah dari kulit kepala manusia.   Saiz kutu yang baru menetas adalah lebih kurang 1mm (lebih kurang saiz kepala jarum peniti), dan kutu penuh dewasa berukuran sekitar 3mm (kecil sedikit daripada saiz kepala mancis). Kutu kepala mengambil masa antara enam hingga 14 hari untuk menjadi penuh dewasa, kemudian betina akan melakukan hubungan jenis dan melahirkan telur di atas kulit kepala.  Telur, atau 'nit' dalam bahasa Inggeris berwarna putih-kuning. Kadangkala ianya disangkakan kelemumur, tetapi boleh dibezakan sebab ia melekat kepada rambut dan sukar untuk dilucutkan. Telur mengambil masa tujuh hingga 19 hari untuk menetas dan kulit telur melekat tinggal pada batang rambut. Kutu boleh hidup sampai 21 hari, dan betina dewasa boleh mengeluarkan sebanyak 56 telur dalam satu hubungan jenis.