Oct 20, 2009

Tips Elak Tekanan (Stress)



Salam semua,

Sejak akhir-akhir ini saya memang suka menulis, mungkin disebabkan oleh tekanan dan saya fikir dengan menulis sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanan saya. Owh I'm in stress?

Stress atau tekanan adalah terma biologi kepada keadaan kegagalan manusia atau haiwan bertindakbalas dengan normal samada dari segi emosi atau fizikal. Saya ingin berkongsi tips untuk mengelakkan stress yang pernah saya baca sebelum ini.

1. Atur gaya hidup
Kaji semua aktiviti harian, tanggungjawab terhadap keluarga, urusan pejabat dan kewajipan lain. Lihat sejauh mana anda mampu menanggung semua itu. Pastikan anda tidak lupa untuk memasukkan peruntukan masa untuk diri sendiri! Aturlah gaya hidup dan jadual harian mengikut kemampuan anda. jangan terlalu memaksa.


Jangan sampai hilang kepala!

2. Terima hakikat
Wahh ramai ibu-ibu yang merasakan mereka supermoms dapat melakukan semuanya, terimalah hakikat yang anda tidak perlu menjadi orang lain dan berilah peluang kepada diri untuk berehat.

3. Kawal Diri
Ini yang selalu tak boleh dikawal ni... ! Jika anda merasa stress cuba untuk beristighfar atau tenangkan diri dengan tidak memikirkan bebanan stress tersebut. Alihkan pemikiran kepada perkara lain, jika masih tertekan, cuba lari dari situasi tersebut, ambil wudhuk dan sembahyang, InsyaAllah anda akan tenang... ingat lupakan perkara yang memberi anda tekanan itu sehingga keadaan diri tenang.

4. Dengar nasihat berpada-pada
Saya bukannya suruh anda tidak mendengar nasihat orang lain tapi perlu diingat bahawa kita tidak perlu untuk mengikut semua yang dinasihatkan oleh orang luar... kita adalah orang yang terbaik untuk menentukan apa yang kita perlukan dan apa yang boleh dilakukan.

5. Berkongsi masalah
Sentiasa berkomunikasi secara terbuka dengan orang yang anda percayai.

6. Berehat
Beri peluang kepada diri sendiri unuk berehat. Sepatutnya kita perlukan masa yang khusus semata-mata untuk berehat. Curi masa unuk melakukan apa sahaja yang anda suka, seperti saya lakukan sekarang.

7. Catat masalah
Luahkan tekanan yang anda alami dengan mencatatkan ke dalam buku khas.. diari ke etc. Kaedah sebegini merupakan sebegini merupakan cara yang paling bijak dalam membantu anda meluahkan perasaan dan pada masa yang sama boleh menyelesaikan apa jua masalah yang anda hadapi.


Apa yang anda lihat?

Pernah tengok gambar ni? Jika anda melihat 2-2 binatang yang melompat itu adalah berbeza, maka anda dalam stress! :-D

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails