Skip to main content

Sarapan Kami Hari Ni

Hari ni teringin nak makan ala-ala western lar kononya, tapi ada benda yang tak ada maklumlah menu adhock, semalam plannya nak buat nasi lemak.

Emm... frankfurter bakar yang anak-anak sangat suka makan, scramble egg lar kononnya (ntah jadi ke tidak) makan dengan roti bersama sos dan mayonis. Tahu tak apa yang tak ada dalam menu ni? Walaupun kacang dengan sos tomato tu takde tapi tetap berselera...


Makan apa pagi ni..... jom kongsi-kongsi.

Comments

  1. ya betui.. kalo ade baked bean tu lagi menyelerakan...

    kakyong kalo masak camni.. anak2 sental sosej + scramble egg jer.... ;)

    ReplyDelete
  2. ok lagi kakyong....

    anak2 saya ni kalu ada sosej, telur dilupakan sekejap...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu

Ubahsuai Printer Ink di Luar

Hari ni (merujuk kepada semalam) Alhamdulillah cuaca cerah dari pagi sampai petang, semalam hujan lebat habis basah kuyub baju sampai kena basuh lagi sekali. Kesian mesin basuh ntah berapa kali kena buat kerja hari ni. Kerja ibu banyak juga melibatkan printer, bukan apa senang jika semua dicetak dan disimpan dalam bentuk hardcopy. Kos untuk menukar catridge tidaklah murah bagi ibu RM140 untuk 2 catridge black dan color ( Mungkin sangat murah bagi yang mampu) . Bila guna yang refill, salah masukkan lebih ink maka terus tak boleh guna printer. Ibu dapat tahu ada cara yang lebih menjimatkan untuk kos ink printer di mana ink nya di pasang di luar dan disalurkan ke dalam catridge. Mampu bertahan lebih 2 kali ganda daripada catridge biasa dan kos untuk memasangnya cuma RM70 termasuk ink Ibu pun dapat tahu daripada abang ipar sebab dia telah gunakan printer yang dipasang ink di luar ini sudah beberapa bulan dengan penggunaan yang banyak tapi ink masih ada 3/4 penuh. Wah memang jimat,

Bagaimana Hilangkan Kutu Rambut?

Apakah itu kutu rambut? Kutu kepala adalah serangga kecil yang tidak bersayap yang berwarna kelabu atau coklat. Ianya ialah parasit yang mendapat makanan dengan menghisap darah dari kulit kepala manusia.   Saiz kutu yang baru menetas adalah lebih kurang 1mm (lebih kurang saiz kepala jarum peniti), dan kutu penuh dewasa berukuran sekitar 3mm (kecil sedikit daripada saiz kepala mancis). Kutu kepala mengambil masa antara enam hingga 14 hari untuk menjadi penuh dewasa, kemudian betina akan melakukan hubungan jenis dan melahirkan telur di atas kulit kepala.  Telur, atau 'nit' dalam bahasa Inggeris berwarna putih-kuning. Kadangkala ianya disangkakan kelemumur, tetapi boleh dibezakan sebab ia melekat kepada rambut dan sukar untuk dilucutkan. Telur mengambil masa tujuh hingga 19 hari untuk menetas dan kulit telur melekat tinggal pada batang rambut. Kutu boleh hidup sampai 21 hari, dan betina dewasa boleh mengeluarkan sebanyak 56 telur dalam satu hubungan jenis.