Oct 3, 2012

Indahnya Hidup Bersyariat: Fardhu Ain

Alhamdulillah hari ini masih diberi nafas, syukur dikurniakan keluarga yang penyayang, memahami dan bertanggungjawab. Suami dan anak-anak adalah anugerah terindah dalam hidup. Ibu petik kata-kata Prof Dr Muhaya, hargai masa sekarang, orang yang berada di depan kita sekarang.

Ibu belek buku Indahnya Hidup Bersyariat - Dato' Ismail Kamus... sudah lama beli baru sekarang belek dan baca-baca. Banyak panduan asas fardhu ain di dalamnya.

Doa-doa yang ringkas tapi dipandang enteng kebanyakan kita (termasuk yang tulis ni) sedangkan doa itu adalah perkara kecil yang besar kesannya. Contoh ringkas doa ketika wudhu' semasa membasuh muka, baca doa ini;

"Ya Allah putihkan mukaku dengan cahaya Engkau pada hari putihnya muka wali-wali Engkau, dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan pada hari hitamnya muka musuh-musuh Engkau"
Nampak sangat senang, tapi bila dihayati bait-bait doa, mendalam maksudnya.... semoga Allah menjadikan muka-muka orang yang berwudhu' sentiasa putih bercahaya, InsyaAllah. Pencuci muka yang paling baik adalah wudhu'.


Buku ini banyak memberi ibu panduan perkara asas fardhu ain dalam kehidupan seharian.

Kalian boleh dapatkan buku ini dari sini atau kedai buku berhampiran, rasanya kebanyakan kedai buku ada menjual buku popular ini :) Semoga bersama mendapat manfaat.

2 comments:

  1. Hidup mesti ada panduannya..

    ReplyDelete
  2. Benar Zie, setuju...

    Panduan utama kita adalah al-Quran dan Hadith, InsyaAllah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails