Mar 3, 2013

Menggunakan Kad Imbas Sebagai Alat Bantu Mengajar Anak Membaca Al-Quran


Kad imbas adalah alat bantu mengajar yang sering digunakan di sekolah pra, tadika mahupun sekolah biasa. Penggunaan kad imbas dapat meransang otak kanan dan otak kiri. Kad imbas boleh digunakan kepada anak-anak seawal bayi.
Kad Imbas mestilah besar dan mudah dilihat. Warna yang baik digunakan untuk kad imbas adalah putih, hitam dan merah. Tulisan merah atau hitam dengan warna putih sebagai tanah, dapat menarik perhatian anak-anak. Perkataan flash card berasal dari 'flash' dan 'card' menunjukkan kad dengan cepat, 1 kad 1 saat atau kurang dari 1 saat.

Pendekatan yang digunakan adalah seperti cara otak berfungsi, apabila menyebut rumah contohnya, otak terus menggambarkan rumah dengan cepat.Menggunakan kad imbas dapat meningkatkan konsentrasi, melatih daya ingatan dan IQ anak. Sememangnya pembelajaran menggunakan kad imbas ini adalah selari dengan cara otak anak belajar terutama otak kanan yang menerima maklumat secara menyeluruh (holistik).

Selain hanya 'flash' kad imbas tersebut, terdapat banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan dengan kad imbas untuk pembelajaran anak-anak. Untuk entri kali ini, ibu ingin berkongsi cara ibu menggunakan kad imbas Iqra' untuk Umar di rumah.

1. Anak dapat menyebut dan membunyikan huruf/bacaan dengan betul
Apabila ibu melayangkan kad imbas (ambil kad dari belakang bawa ke depan sambil membunyikan) automatik anak akan turut membunyikan. Pada awal pembelajaran anak mungkin hanya memandang dan memerhatikan.

2. Anak dapat mengecam huruf dan bacaan yang sama
Ibu menulis 4 huruf di papan putih, dan ibu meletakkan beberapa keping kad imbas di atas meja, ibu minta Umar mengambil kad di meja dan menyusun kad di papan putih mengikut huruf yang sama. Apabila anak dapat melakukan dengan betul bermakna anak sudah dapat mengecam huruf yang sama


3. Anak dapat mengecam huruf yang disebut oleh ibu

Ini adalah proses mengenal. Anak akan menyebut huruf/bacaan pada kad yang dilayangkan oleh ibu (ibu lebih suka melayangkan kad secara rawak) Bagi anak yang baru dilatih mulakan dengan susunan dan buat secara rawak, ini bagi memastikan anak benar-benar mengenal.

Ibu meletakkan beberapa kad di atas meja, minta anak mengambil dan menunjukkan kad sama seperti bunyi yang disebutkan dan padankan pada huruf yang ibu tulis di papan putih. (Proses pengecaman bunyi, pengecaman huruf yang sama)

Umar mengambil kad yang ibu bunyikan dan mencari yang sama di dalam buku Iqra'

Ini dia ibu ba! Umar sudah jumpa

Ibu mulakan dengan 4 bunyi bacaan/huruf, bila anak sudah mengusai 4 bacaan ini, baru ditambah lagi 4 menjadikan 8 bunyi bacaan, seterusnya 12.

Apabila bersama anak-anak pastikan 'mood' ceria, Umar gemarkan aktiviti kad sebegini, dia yang selalu mengajak ibu bermain kad dan mengaji. Tidak perlu luangkan masa yang lama untuk aktiviti kad, cukup 5-10 minit sahaja setiap sesi. Hari ini aktiviti 1 dan 2, esok ulangi aktiviti yang sama, lusa aktiviti 2 dan 3. 

Boleh juga selang-seli dengan lagu. Ibu suka mulakan dengan aktiviti 1 (kenalkan 4 bacaan ma, ba, da, na) dan nyanyikan Lagu Al-Furqan 1 sambil tunjukkan kad. Sesuai untuk anak-anak yang baru nak kenal huruf dan bunyi al-Quran. Ibu akan kongsikan pula cara mengajar anak al-Quran menggunakan Set Al-Furqan di entri seterusnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails