Skip to main content

Aktiviti Meningkatkan Kemahiran Motor Halus Kanak-Kanak


Kemahiran motor halus merujuk kepada kebolehan kanak-kanak menggunakan anggota badan seperti tangan dan kaki untuk membuat pergerakan. Contohnya seperti menggenggam, memegang, melukis dan sebagainya.

Ibu perhatikan kanak-kanak yang mudah melakukan pergerakan anggota tangan (jari-jemari) lebih mudah diajar menulis, melukis, dan melakar.

Anak-anak yang selalu didedahkan dengan permainan yang melibatkan anggota tangan dan kaki lebih terkehadapan dalam kemahiran motor halus.

Dahulu ketika kecil, kita biasa bermain dengan tanah dan pasir, guli, batu-batu kecil, buah getah dan sebagainya. Aktiviti ini secara tidak langsung dapat membantu semasa kita mula belajar menulis di sekolah.



Antara aktiviti yang boleh meningkatkan motor halus adalah seperti berikut:

1. Bermain tanah liat atau play doh. Atau bermain dengan pasir.
2. Membuka dan menutup penutup botol
3. Memasukkan benang ke dalam lubang. Ikat benang seperti mengikat tali kasut. Anak ibu Umar mula belajar mengikat menggunakan bag plastik.
4. Memasukkan biji kacang ke dalam bekas, atau mengasingkan beberapa kekacang mengikut jenis ke dalam bekas berasingan.
5. Memasukkan manik ke dalam benang. Ibu pernah gunakan macaroni yang berbentuk C dimasukkan ke dalam benang.
6. Menggunting kertas mengikut bentuk. Ibu perhatikan anak-anak yang keras tangan kurang pandai menulis. Untuk permulaan boleh minta anak lukiskan bulatan besar di sehelai kertas dan biarkan mereka menggunting bulatan tersebut.

 Memasukkan benang ke dalam lubang
Aktiviti ini boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan kotak dan ditebuk lubang.



Bermain tanah liat antara aktiviti yang digemari anak-anak. Mereka gembira boleh buat apa sahaja menggunakannya.

Gambar memasukkan macaroni di dalam tali/benang ibu tidak jumpa, mungkin di dalam tab bukan di dalam laptop.

Sampai di sini dulu, moga bermanfaat.

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu

Mengajar Anak Mengenal Huruf Hijaiyah

Set Lengkap Mengajar Anak Kecil Membaca Mengenal huruf hijaiyah adalah perkara asas apabila belajar mengaji Quran. Bila kenal huruf kemudian baru belajar bunyi bacaan mengikut baris. sudah pandai baca baru belajar tajwid.  Sama seperti membaca, sekarang ada kaedah yang mengajar bunyi bacaan dahulu kemudian baru kenal huruf. Sama seperti kaedah fonik dalam Bahasa Melayu. Ibu lebih suka perkenalkan anak-anak dengan huruf-huruf hijaiyah dahulu. Belajar melalui lagu dan kad imbas adalah lebih mudah untuk anak-anak ibu. Contohnya lagu Alif Ba Ta yang banyak ada di Youtube. Ibu muat turun sahaja dan pasang di laptop hampir setiap hari. Bukan untuk anak yang baru belajar, anak yang sudah pandai mengaji pun akan ikut sama menyanyi. Lagu Alif Ba Ta yang mudah dan senang diikuti adalah seperti ini [Klik di sini] Ini yang paling jelas sebutan, jika ada yang lain mohon dikongsi di ruangan komen.  Untuk perkenalkan huruf menggunakan kad imbas, ibu gunakan kad imbas huru

Bagaimana Hilangkan Kutu Rambut?

Apakah itu kutu rambut? Kutu kepala adalah serangga kecil yang tidak bersayap yang berwarna kelabu atau coklat. Ianya ialah parasit yang mendapat makanan dengan menghisap darah dari kulit kepala manusia.   Saiz kutu yang baru menetas adalah lebih kurang 1mm (lebih kurang saiz kepala jarum peniti), dan kutu penuh dewasa berukuran sekitar 3mm (kecil sedikit daripada saiz kepala mancis). Kutu kepala mengambil masa antara enam hingga 14 hari untuk menjadi penuh dewasa, kemudian betina akan melakukan hubungan jenis dan melahirkan telur di atas kulit kepala.  Telur, atau 'nit' dalam bahasa Inggeris berwarna putih-kuning. Kadangkala ianya disangkakan kelemumur, tetapi boleh dibezakan sebab ia melekat kepada rambut dan sukar untuk dilucutkan. Telur mengambil masa tujuh hingga 19 hari untuk menetas dan kulit telur melekat tinggal pada batang rambut. Kutu boleh hidup sampai 21 hari, dan betina dewasa boleh mengeluarkan sebanyak 56 telur dalam satu hubungan jenis.