Aug 23, 2014

Doa Apabila Ditimpa Musibah/Kehilangan


Bismillah
Alhamdulillah

Wahai Allah Yang Maha Pengasih
Wahai Allah Yang Maha Penyayang
Wahai Allah Yang Maha Pengampun

Terima kasih memberikan kami kasih sayang yang tidak terhitung. Bantulah kami untuk memberikannya kepada mereka yang sedih, sakit dan kesunyian. Berikanlah mereka kekuatan untuk terus hidup dan beriman kepadaMu. Wahai Allah yang menerima taubat, ampuni kami.

Semalam 22 Ogos 2014 adalah hari negara menerima kepulangan mangsa tragedi #MH17. Seluruh rakyat Malaysia bersedih di atas apa yang telah menimpa mangsa tragedi. Sekalung takziah untuk keluarga mangsa, moga Allah beri kekuatan kepada mereka. Menerima berita kehilangan bukanlah sesuatu yang mudah. Namun barangsiapa yang redha dengan ketentuan Tuhan, akan diampuni dosa dan ditambah phala berganda, InsyaaAllah.

Ibu kongsikan di sini satu doa yang elok diamalkan apabila ditimpa musibah atau kehilangan sesuatu termasuk orang yang kita sayang.
Sesungguhnya kita adalah kepunyaan Allah dan sesungguhnya kepadanya kita dikembalikan. Wahai Allah berilah pahala atas musibah ini dan gantikanlah dengan yang lebih baik daripadanya. (Hadis Riwayat Muslim)
Dari Ummi Salamah isteri Rasulullah (selawat ke atas baginda) berkata bahawa aku mendengar Nabi bersabda; Tidaklah seorang hamba yang mengalami musibah lalu mengucapkan doa ini melainkan Allah memberinya pahala atas musibah itu dan menggantinya dengan yang lebih baik.

Ummi Salamah berkata ketika bekas suamiku meninggal, aku mengamalkan doa itu. Masa itu aku tidak dapat fikirkan orang yang lebih baik dari Abu Salamah. Sehinggalah aku dikurniakan suami yang lebih baik iaitu Nabi Muhammad (selawat Allah kepada baginda).

Hanya Allah dan Rasul yang lebih tahu.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails