Aug 20, 2014

Merancang Jadual Bekerja Di Rumah


Teks: Wan Rohani

Bekerja dari rumah kedengaran seperti mudah tapi tidak sebagaimana anggapan segelintir ibu-ibu yang mahu mendapatkan 'title' WAHM. WAHM adalah singkatan bagi Working At Home Mom.

Bekerja di rumah jauh beza dengan bekerja di pejabat. Perkara pertama yang saya notis adalah susahnya mahu fokus apabila bekerja di rumah. Suasana berbeza dengan dikelilingi anak-anak dan keselesaan di rumah sendiri.



Mahukah ibu-ibu saya berikan sedikit tips dan panduan untuk merancang jadual kerja di rumah.

1. Mulakan hari di awal pagi. Waktu pagi adalah waktu yang paling saya suka. Tenang, nyaman, sunyi. Tiada gangguan anak-anak. Bersihkan diri, bersendirian dengan Allah. Solat sunat, mengaji al-Quran atau berzikir.

2. Tuliskan perkara yang perlu diselesaikan dari yang paling penting sehingga kurang penting.

3. Selesaikan urusan anak-anak terlebih dahulu terutama melibatkan anak kecil. Susukan dahulu, salin lampin, sediakan makanan dan lain-lain. Jangan sampai anak minta berkali-kali atau menangis, ini akan mengganggu kerja, kadangkala mengganggu emosi.

4. Kerja rumah dan masak dilakukan waktu awal pagi atau waktu senggang.

5. Masak dengan kuantiti banyak supaya ibu tidak kerap ke dapur. 

6. Lakukan kerja seperti basuh baju, kemas dapur dan sapu lantai sebelum tidur. Waktu pagi lebih indah bila rumah teratur dan dapur kemas.

7. Sediakan ruangan masa untuk berehat atau tidur sekejap di waktu tengahari sebelum Zohor. Lebih mudah ibu bangun awal pagi.

8. Me Time. Tidak semestinya bersendirian. Bergantung kepada individu, ada yang gemar habiskan masa di spa, ada yang gemar habiskan masa dengan rakan. 

9. Pastikan ada masa berkualiti dengan anak. Jangan hanya membiarkan anak-anak bermain sendirian.

10. Seronok dengan perancangan dan jadual yang dibuat. Boleh tukar dan ubah ikut kesesuaian dan keselesaan sendiri.

Sekiranya ibu-ibu ada perancangan untuk bekerja sendiri atau menjadi suri di rumah sambil jana pendapatan, saya cadangkan baca Buku Jana RM Dari Rumah tulisan Puan Masayu Ahmad. Banyak panduan dan tips diberikan. Juga dijual dalam bentuk E-Book Jana Wang Dari Rumah

Sehingga berjumpa lagi.

Mencari buku dan permainan yang sesuai untuk anak-anak 0-7 tahun?



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails