Mar 30, 2012

Main Masak-Masak : Roti Sosej

Hari ibu masak nasi air, tengahari anak-anak minta buatkan roti sosej. Jadi kami main masak-masak, kebanyakan proses penyediaan roti sosej ini dilakukan oleh anak-anak cilik ibu 3 dan 5 tahun yang tidak mahu ke sekolah, belajar di rumah dan ini antara pelajaran hari ini ;)


Keluarkan roti, rolling bagi nipis, ibu tekan guna tapak tangan jer (aci?) Letak sosej aka frankfurter dan digulung kemas (sosej ibu potong dua kerana bimbang tidak mencukupi) dibimbangi 2 pelajar ini akan menggeletek sesama sendiri.

Jadi begini, penggulung utama Cik Aiesyah :)


Kemudian sediakan telur yang dipukul, celupkan roti tadi ke dalamnya, pusing-pusing, kerja ini biar cikgu yang buat yer kerana dibimbangi telur akan melimpah ruah ke luar pinggan.


Sekarang masa untuk menggoreng, ini juga cikgu yang lakukan, anak murid lihat sipi-sipi sahaja :) tidak sempat mengambil sebarang gambar sewaktu menggoreng, tengok ni, ini pun sudah agak kegelapan sedikit


Mari kita memotongnya bersama-sama


Makan bersama sos dan mayonis, nampak banyak kan? Habis semuanya cikgu dan 2 anak murid ini santap, tak tinggal satu pun kat abang Amirul. Sabar je lah.

Sekian, itulah cerita masak-masak kami untuk hari ini. Senangkan? Ibu-ibu silakan mencuba bersama anak-anak masing-masing. Jumpa lagi.


4 comments:

  1. wah good idea ni...boleh main masak2 ngan gegirls..lama tak main sama2..last menu bergedil,3 bulan sudah..

    ReplyDelete
  2. huhu..anak murid yg nama aisyah tu memang berminat sgt la ni ye...

    ReplyDelete
  3. @MamaYatie
    Sesekali main masak-masak dengan anak-anak seronok juga kan, maklumlah anak-anak kan selalu suka bila tolong ibu-ibu di dapur

    bergedil tu pun best jugak :)

    ReplyDelete
  4. @amirah
    ya betul pelajar yang paling komited..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails