Ada banyak cara anak-anak kita belajar.
Ada anak yang mudah menghafal, ada yang senang mengecam, ada pula yang ingat dengan pergerakan.
Apabila kita kenal pasti anak jenis stail belajar yang bagaimana, maka lebih mudah kita menyusun aktiviti yang sesuai.
Sebagai contoh anak yang suka bergerak, mesti banyakkan aktiviti yang melibatkan pergerakan fizikal. Melompat, berlari, berjalan, membaling atau menyambut bola pasti menyeronokkan bagi anak yang jenis belajar begini.
Apabila mereka bergerak mereka lebih fokus. Yang penting anak-anak seronok belajar dan tidak rasa seperti sedang belajar pun.
Adakah belajar membaca hanya duduk dan mengadap buku? Sudah tentu tidak!
Apa yang menjadikan suatu sesi belajar itu menyeronokkan?
Apabila ada penglibatan semua pihak. Guru dan pelajar atau ibu bapa dan anak-anak.
Penglibatan anak-anak dan pelajar adalah lebih berbanding pendidik yang bertindak sebagai fasilitator.
Jadikan sesi pembelajaran suatu yang bemakna, anak seronok, ibu bapa gembira.
Ada anak yang mudah menghafal, ada yang senang mengecam, ada pula yang ingat dengan pergerakan.
Apabila kita kenal pasti anak jenis stail belajar yang bagaimana, maka lebih mudah kita menyusun aktiviti yang sesuai.
Sebagai contoh anak yang suka bergerak, mesti banyakkan aktiviti yang melibatkan pergerakan fizikal. Melompat, berlari, berjalan, membaling atau menyambut bola pasti menyeronokkan bagi anak yang jenis belajar begini.
Apabila mereka bergerak mereka lebih fokus. Yang penting anak-anak seronok belajar dan tidak rasa seperti sedang belajar pun.
Adakah belajar membaca hanya duduk dan mengadap buku? Sudah tentu tidak!
Apa yang menjadikan suatu sesi belajar itu menyeronokkan?
Apabila ada penglibatan semua pihak. Guru dan pelajar atau ibu bapa dan anak-anak.
Penglibatan anak-anak dan pelajar adalah lebih berbanding pendidik yang bertindak sebagai fasilitator.
Jadikan sesi pembelajaran suatu yang bemakna, anak seronok, ibu bapa gembira.
Comments
Post a Comment