Skip to main content

Kemalangan & CD

Bismillahirrahmanirrahimm...

Tadi dalam perjalanan ke Cheras saya melihat mayat terbujur kaku - telah ditutup dengan kain, yang kelihatan cuma isi perut dan isi apa-apa ntah bertaburan di atas jalan, saya menjangkakan lelaki itu (sebab ada 2 kasut kerja lelaki color hitam kat situ) digilis lori yang membawa muatan simen - ada lori itu di tepi jalan. Kemalangan menyebabkan 1 line jalan ditutup berhampiran pasar borong selayang itu menyebabkan kesesakan di ke 2-2 arah.. yang peliknya jalan belah sana pun jam juga.. diorang sibuk nak tolong tengok. Memang meremang ngan mengerikan saya tengok - tu belum tengok mayatnya, memang saya tak sanggup! Perkara begini berlaku tanpa diduga, sentiasa berhati-hati ye, ada doa yang boleh diamalkan untuk memelihara diri, antaranya doa dalam Ma'thurat yang bermaksud;

"Dengan nama ALLAH yang segala sesuatu baik di langit mahupun di bumi tidak akan memberi apa-apa mudharat selama bersama dengan NamaNYA (ALLAH). Dan ALLAH Maha Mendengar dan Maha Mengetahui"

Doa ini boleh diamalkan setiap pagi dan petang, saya pernah mendengar seorang Ustaz (saya lupa siapa) memperingatkan kita supaya membaca doa ini setiap kali keluar rumah, InsyaALLAH dijauhkan dari segala mudharat penyakit dan sebagainya.


CD aka Cloth Diaper
Tadi saya baru aja buat order CD baru untuk tambah stock yang ada. Sejak menggemar CD 2 tahun lepas ketika Aiesyah masih bayi, saya memang suka menggunakannya, tidaklah terlalu susah menyelenggarakannya seperti apa yang disangka sebelum itu. Saya membuat kajian yang agak lama, daripada Aiesyah masih di dalam kandungan ibu lagi untuk membuat keputusan membeli CD menggantikan Dispo Diapers. Ternyata perkiraan saya tepat kerana waktu itu, harga CD sume boleh tahan, paling murah hampir RM70 (CD shj tidak termasuk insert). Sekarang sudah banyak CD di pasaran dan terlalu banyak pilihan.



Saya beli CD Happy Heiny's disertakan sekali dengan 2 insert - HH antara CD yang tahan lasak, saya ada 2 koleksi HH yang dibeli 2 tahun sudah, masih elok sampai sekarang, masih seperti baru, velcronya yang paling saya suka. Saya beli juga one size microfiber insert - paling flexible, saya mmg suka meletakkan 2 inser sekali gus, maklumlah tak berapa nak rajin tukar kerap-kerap sgt hehe. Microfiber one-size ini lebih murah - ada sale skang kat sini, sama seperti menggunakan 2 helai insert - ada 2-3 lai insert saya dah tak boleh digunakan lagi, koyak kat tepi! Satu lagi saya beli training pant untuk Aiesyah, sekarang Aiesyah sudah 2 tahun 4 bulan tapi masih guna diaper walaupun dia dah pandai cakap dan pee dan poo. Kan saya cakap tadi saya x berapa rajin kan, jadi tak larat juga kalu dia ter-pee atau ter-poo atas permaidani kainku itu. Saya harap training pant ini boleh membantu saya diaperless Aiesyah dengan cepat dan mudah.




Bila dah dapat barangnya nanti saya tepek kat sini yer.. boleh tengok yang realnya.

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu...

Siapa nak Buku Perancangan Kewangan Keluarga? FREE jer...

Ini pertama kali saya bersiaran dari hp lama yg x berapa nak canggih ne :) tapi byk berjasa, taipan akan dteruskan walaupun ibu jari kontot ne da rasa nak krem haha kan best kalu dpt hp yg main touch2 je. Lupakan apa yg saya duk merapu tadi berbalik pada tujuan asal sy nak bg pada sesiapa shj yg berminat dgn buku perancangan kewangan keluarga yg dkeluarkan oleh bank negara. Saya percaya wanita aka ibu atau isteri adalah perancang kewangan terbaik sebuah keluarga ye lah selalunya wanita lah yg pandai beli brg time sale dan buat budget keluarga means byk mana belanja byk mana nak simpan nak dlaburkan dan sebagainya. Buku ni sgt berguna bagi saya dan mungkin juga bagi mereka yg mahu kewangan keluarga lebih teratur. Tawaran ini layak pada yg betul berminat sahaja jgn sebab free anda mahu tapi tidak berbuat apa2, baik dberikan pada yg betul2 nak. Gambar buku saya akan upload kemudian, sesiapa yg berminat bole tinggalkan komen dsini, nyatakan nama, email dan kenapa anda perlukan buku ini. ...

Contest - Aksi Si Comel

02 - 20 Nov 2009 HADIAH UTAMA Voucher membeli-belah di Comel Lote Collections bernilai RM50 + Sehelai t-shirt muslimah untuk ibu ditaja oleh Muslimah Online Shop (bernilai RM40 ) 2 HADIAH SAGUHATI Voucher membeli-belah di Comel Lote Collections bernilai RM10 setiap seorang. SYARAT-SYARAT PENYERTAAN 1. Jadi follower blog ini dan blog 2 penaja contest, add 2 penaja contest dalam blog list anda 2. Letak banner contest ini di blog entry & sidebar dan link kan ke entry ini . Copy html code di sidebar dan tukar width mengikut kesesuaian blog anda. 3. Buat 1 entry dalam blog anda bertajuk Contest - Aksi Si Comel 4. Masukkan 1 gambar si comel anda di dalam entry tersebut. Nyatakan nama , tarikh lahir , umur dan aksi apakah yang dilakukan si comel (mengikut kreativiti anda) 5. Si comel anda MESTI lah berusia 1 hari - 4 tahun . 6. Berikan 1 cadangan/idea bagaimana Comel Lote Collections dan Muslimah Online Shop boleh memberi keistimewaan kepada followers / pelangga...