Skip to main content

Bilakah Waktu Sesuai Untuk Ajar Anak Membaca?

Sejak posting ibu berkenaan ajar anak membaca pada 2011 menjadi top post di blog ini, ramai juga yang mesej bertanyakan bilakah waktu yang sesuai untuk ajar anak membaca.

Ibu berkongsi daripada sumber bacaan dan pengalaman ibu membesarkan lima anak. Anak sulung sekarang sudah 14 tahun dan yang paling kecil 3 tahun.

Mengajar anak sulug paling mencabar atas faktor tiada pengalaman. Anak kedua sudah boleh membaca semasa usia 5 tahun. Anak ketiga ketika 6 tahun. Anak ke-4 sekarang sudah 5 tahun namun ibu belum mengajarkan secara formal di rumah, hanya bacakan buku cerita bersama si kecil 3 tahun.



Membaca adalah satu proses yang kompleks. Tidak berlaku dalam waktu yang singkat.

Ibu sendiri mula minat membaca buku selepas lahirnya anak kedua. Waktu itu banyak perkara yang tidak sempurna bagi anak sulung. Masa anak kedua baru belajar banyak perkara terutama hal pendidikan anak termasuk menyusukan.

Jadi semasa anak kedua kecil, kami mula membeli buku untuk bacaan sendiri dan bacaan bersama anak. Ibu perhatikan anak yang banyak didedahkan dengan buku dari usia kecil lebih cenderung minat terhadap buku. Ini menjadikan proses bacaan lebih mudah.

Berbalik kepada persoalan, bilakah waktu yang sesuai. Ia bergantung kepada kesediaan anak itu sendiri.

Membaca juga seperti larian 'fun run'. Kita hanya akan menyertai larian apabila sudah bersedia untuk lari. Setiap orang berlari mengikut 'pace' masing-masing. Biasanya slow and steady melainkan yang telah biasa dengan larian begitu akan memecut laju.

Begitu juga dengan membaca. Anak lebih mudah diajar membaca apabila mereka telah bersedia.

Di dalam buku Membuat Anak Gila Membaca disebutkan terdapat 2 peringkat yang perlu dilalui:

1. Pre-Reading 

Pre-reading adalah proses awal menanam minat membaca kepada anak.
Proses ini bermula sejak anak lahir. Biasanya dari usia 0 - 3 tahun.
Pada peringkat ini anak didedahkan dengan bacaan santai dari buku cerita. Bercerita dengan anak.

2. Reading-Readiness

Kesediaan membaca akan berlaku selepas proses pre-reading. Anak yang didedahkan dengan pre-reading dari usia awal, akan bersedia untuk membaca pada usia 4 - 6 tahun.
Peringkat ini ibu bapa sudah boleh berikan anak bahan membaca yang lebih formal.

Selain dua peringkat ini, terdapat juga beberapa proses yang membantu dari sudut perkembangan bahasa anak. Antaranya sentiasa bercakap dengan anak menggunakan bahasa betul. Anak belajar tentang bahasa ketika mendengar ibu bapa, guru atau orang sekeliling berbicara.


Kesediaan anak membaca berbeza dengan anak yang lain berdasarkan persekitaran awal.

Adakah anak kita di dalam peringkat pre-reading atau reading-readiness?


Tinta Wan Anie
10 Mei 2019.




Comments

Popular posts from this blog

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu...

Siapa nak Buku Perancangan Kewangan Keluarga? FREE jer...

Ini pertama kali saya bersiaran dari hp lama yg x berapa nak canggih ne :) tapi byk berjasa, taipan akan dteruskan walaupun ibu jari kontot ne da rasa nak krem haha kan best kalu dpt hp yg main touch2 je. Lupakan apa yg saya duk merapu tadi berbalik pada tujuan asal sy nak bg pada sesiapa shj yg berminat dgn buku perancangan kewangan keluarga yg dkeluarkan oleh bank negara. Saya percaya wanita aka ibu atau isteri adalah perancang kewangan terbaik sebuah keluarga ye lah selalunya wanita lah yg pandai beli brg time sale dan buat budget keluarga means byk mana belanja byk mana nak simpan nak dlaburkan dan sebagainya. Buku ni sgt berguna bagi saya dan mungkin juga bagi mereka yg mahu kewangan keluarga lebih teratur. Tawaran ini layak pada yg betul berminat sahaja jgn sebab free anda mahu tapi tidak berbuat apa2, baik dberikan pada yg betul2 nak. Gambar buku saya akan upload kemudian, sesiapa yg berminat bole tinggalkan komen dsini, nyatakan nama, email dan kenapa anda perlukan buku ini. ...

Contest - Aksi Si Comel

02 - 20 Nov 2009 HADIAH UTAMA Voucher membeli-belah di Comel Lote Collections bernilai RM50 + Sehelai t-shirt muslimah untuk ibu ditaja oleh Muslimah Online Shop (bernilai RM40 ) 2 HADIAH SAGUHATI Voucher membeli-belah di Comel Lote Collections bernilai RM10 setiap seorang. SYARAT-SYARAT PENYERTAAN 1. Jadi follower blog ini dan blog 2 penaja contest, add 2 penaja contest dalam blog list anda 2. Letak banner contest ini di blog entry & sidebar dan link kan ke entry ini . Copy html code di sidebar dan tukar width mengikut kesesuaian blog anda. 3. Buat 1 entry dalam blog anda bertajuk Contest - Aksi Si Comel 4. Masukkan 1 gambar si comel anda di dalam entry tersebut. Nyatakan nama , tarikh lahir , umur dan aksi apakah yang dilakukan si comel (mengikut kreativiti anda) 5. Si comel anda MESTI lah berusia 1 hari - 4 tahun . 6. Berikan 1 cadangan/idea bagaimana Comel Lote Collections dan Muslimah Online Shop boleh memberi keistimewaan kepada followers / pelangga...