Skip to main content

Pulut Kuning Raya


Ini adalah Raya Haji Pertama dan raya ke-2 saya beraya di bandar selepas bergelar isteri. Kali pertama menyambut Raya Idulfitri 2003 ketika baru berkahwin dan suami tidak dapat cuti (menangis tidak berlagu jugalah masa tu nasib baik baru kawin). Bila pagi raya selalunya saya serahkan aja urusan menu raya pada ibu dan kakak-kakak saya yang 5 orang itu tapi kali ini bila beraya di rumah sendiri saya perlu perah otak fikirkan apa nak masak. Last minute decision saya call husband minta belikan beras pulut sewaktu dalam perjalanan pulang dari kerja sehari sebelum raya. Em macam nak buat pulut kuning la.. teringin nak makan.

Pagi-pagi lagi saya sudah bangun (kunci jam pukul 5pg tapi bangun lewat sket huhu) rendam 2 kilo pulut dengan serbuk kunyit, sementara tunggu beras pulut tu kembang, saya masak gulai kawah ayam. Bila gulai dah siap saya kukus beras pulut yang dah ditoskan tadi. Agak-agak masak beras tu angkat gaul dengan santan pekat yang dicampur dengan garam. Belum sempat nak kukus kali ke-2 Aiesyah dah bangun mintak nak makan "nasi kuning" banyak juga dia makan.


Aiesyah dengan muka baru bangun tidur

 
Terganggu emosi saya beberapa kali ketika menulis ini dek anak-anak yang minta susu, menangis, dan merengek, jika saya ada yang tulis tunggang-langgang saya minta maaf. Kejap tadi lepas saya masak nasi mencuka muka Hakim sebab dia minta saya masakkan "nasi kuning" lagi. Apakah perlu saya memasukkan sedikit kunyit di dalam nasi yang saya masak tadi? Suka benar anak saya dengan pulut kuning rupanya, mungkinkah sebab warna kuningnya amat menarik perhatian anak kecil? Jadi kepada ibu-ibu yang anaknya tidak mahu makan nasi, mungkin boleh diletakkan sedikit kunyit, sirap merah atau lain-lain bagi menarik perhatian anak-anak

Lepas solat raya, kami berkemas untuk ke rumah kakak, asalnya nak pergi dari malam semalam lagi tapi semua kepenatan dan tidur awal malam raya. Kakak saya dah masak nasi ayam jadi tak perlulah saya masak nasi lagi, nanti jadi banyak nasi pula siapa nak makan? Sebelum bertolak sempat kami berikan sedikit juadah pulut kuning + gulai ayam kepada jiran. Anak-anak bermain sakan bila sampai di rumah kakak, aktiviti raya diorang bermain dan bermain aja. Jam 6.30 petang kami bertolak pulang, anak-anak dan ibu tertidur lena dalam kereta. Kakak minta saya tidur di rumahnya tapi kami menolak sebab suami kerja hari ni (Sabtu) sebenarnya saya dah berpakat dengan suami nak pulang sebelum maghrib kerana Nur Kasih

Maghrib sampai di rumah terus siapkan anak-anak dan tidurkan tapi semua takmo tidur sampai habis cerita Nur Kasih. Konon nak buat sup kaki lembu (sempat lagi wat balik kaki lembu dari rumah kakak) tapi tak ada pulak kapak/parang nak potong. Setakat pisau besar yang ketuk ayam tu memang bukan lawannya, jadi simpan lah dalam freezer dulu tunggu esok abang carikan lawan kaki lembu itu.

Menu hari ni Nasi putih (x jadi letak kunyit) dengan Sup Tulang Kaki Lembu

Comments

  1. kami kat NZ ni dah tak larat nak makan daging lembu. esok rasa nak makan ikan pulak. kami ambik satu bhgn niat buat aqiqah utk Hafizah.

    ReplyDelete
  2. yer la kan? meriah qurban tu yg tiada bandingan, kami time ni lah nak buat sup tulang ngan gear box sendiri.. hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Teknik Cepat Membaca: Cara Mudah Mengajar Anak Membaca

Hakim mula belajar secara formal semasa usianya 5 tahun, buku Bacalah Anakku digunakan di sekolah dan juga di rumah untuk memperkenalkan anak dengan bunyi sukukata yang mudah mengikut teknik fonetik. Bila di rumah ibu sudah terbiasa mengenalkan anak-anak dengan huruf menyebabkan anak keliru untuk sebut 'a' dengan A atau aaa. Bila anak dihantar ke taska, guru taska tanya Buku Anakku buku ke berapa? Ibu menjawab 'emm 2 ke 3? Isk nampak sangat ibu ni tidak prihatin dengan tahap kemahiran anak sendiri, malu sendiri jadinya. Bukan tidak peduli langsung tapi terlalai dengan kerja seharian (konon sibuk sangat) sampai terlupa nak cek buku anak-anak termasuk iqra'. Mana boleh macam ni? Takkan nak biarkan anak belajar 100% di sekolah dan taska sahaja? Apa yang aku lakukan sebagai ibu di rumah? Sibuk sangat kah? Ibu mula memeriksa bacaan Hakim, mulakan dari buku 1. baru lah ibu tahu bahawa anak ibu lebih kepada menghafal sebab terlalu sedikit latihan. Bila ibu tu

Mengajar Anak Mengenal Huruf Hijaiyah

Set Lengkap Mengajar Anak Kecil Membaca Mengenal huruf hijaiyah adalah perkara asas apabila belajar mengaji Quran. Bila kenal huruf kemudian baru belajar bunyi bacaan mengikut baris. sudah pandai baca baru belajar tajwid.  Sama seperti membaca, sekarang ada kaedah yang mengajar bunyi bacaan dahulu kemudian baru kenal huruf. Sama seperti kaedah fonik dalam Bahasa Melayu. Ibu lebih suka perkenalkan anak-anak dengan huruf-huruf hijaiyah dahulu. Belajar melalui lagu dan kad imbas adalah lebih mudah untuk anak-anak ibu. Contohnya lagu Alif Ba Ta yang banyak ada di Youtube. Ibu muat turun sahaja dan pasang di laptop hampir setiap hari. Bukan untuk anak yang baru belajar, anak yang sudah pandai mengaji pun akan ikut sama menyanyi. Lagu Alif Ba Ta yang mudah dan senang diikuti adalah seperti ini [Klik di sini] Ini yang paling jelas sebutan, jika ada yang lain mohon dikongsi di ruangan komen.  Untuk perkenalkan huruf menggunakan kad imbas, ibu gunakan kad imbas huru

Bagaimana Hilangkan Kutu Rambut?

Apakah itu kutu rambut? Kutu kepala adalah serangga kecil yang tidak bersayap yang berwarna kelabu atau coklat. Ianya ialah parasit yang mendapat makanan dengan menghisap darah dari kulit kepala manusia.   Saiz kutu yang baru menetas adalah lebih kurang 1mm (lebih kurang saiz kepala jarum peniti), dan kutu penuh dewasa berukuran sekitar 3mm (kecil sedikit daripada saiz kepala mancis). Kutu kepala mengambil masa antara enam hingga 14 hari untuk menjadi penuh dewasa, kemudian betina akan melakukan hubungan jenis dan melahirkan telur di atas kulit kepala.  Telur, atau 'nit' dalam bahasa Inggeris berwarna putih-kuning. Kadangkala ianya disangkakan kelemumur, tetapi boleh dibezakan sebab ia melekat kepada rambut dan sukar untuk dilucutkan. Telur mengambil masa tujuh hingga 19 hari untuk menetas dan kulit telur melekat tinggal pada batang rambut. Kutu boleh hidup sampai 21 hari, dan betina dewasa boleh mengeluarkan sebanyak 56 telur dalam satu hubungan jenis.